onsdag 13 mars 2013

90-årsdagen

Bordet var dukat med bästa finporslinet. De tunna kopparna som det var så gott att dricka kaffe ur. Spetsduken skylde hjälpligt den skamfilade bordsytan. Det hade varit med ett tag det där bordet. Gottfrid, hennes älskade man, hade snickrat det i hemlighet och gett henne som 20-årspresent. Det var många år sedan nu. Men minnet av honom, där han kom släpande på bordet - väl inslaget i brunt omslagspapper, var starkt. 

Hon hade beställt smörgåstårta från Wedemarks konditori. Hennes favorit med skaldjur. 12 bitar. Det skulle räcka långt. Det skulle nog inte komma så många gäster. Dottern Gerda då förstås. Och hennes odåga till karl kanske skulle behaga komma när det vankades gratis matnyttigt. Annars var det inte ofta han masade sig upp ur TV-soffan. Deras båda söner befann sig ute i världen någonstans och jobbade. Den ene på ett IT-företag och den andre inom kraftverksbranchen. Numera orkade hon inte hålla reda på exakt var de höll hos. De flyttade runt rätt ofta. Hon hade fått vykort från dem båda i alla fall. 

 Ett av hennes tre barnbarnsbarn befann sig på hemmaplan. En förtjusande ung dam hade hon blivit den där Elsa. Pigg och glad. Hade alltid ett leende på läpparna. Och vänliga ord. Ingen surmulen tonåring det där inte. Hon såg alltid fram emot Elsas besök. De hade så mycket att avhandla tillsammans. Kunde sitta i timmar. Och bli hesa som korpar efteråt av allt prat.

De flesta av hennes bekanta befann sig sedan länge ett par meter under jordytan. Liksom Gottfrid. Åh vad hon saknar honom fortfarande, fast det är flera år sedan han lämnade henne. Hastigt gick det. Hon mindes exakt hur han satt på den där restaurangen vid havet. Bekvämt tillbakalutad med fötterna på den låga muren framför sig. Händerna runt nacken. Som stöd. Han njöt så av värmen och den vackra solnedgången. 

- Här vill jag stanna – länge, sade han. Sedan gick allt fort. Plötsligt fanns hennes älskade livskamrat inte mer. Han slapp lida i alla fall.....

Hon blinkade bort några envisa tårar. 

 Kanske skulle hennes kära arbetskamrat från Televerket komma. Om hon fick tag på färdtjänst. Märta hade svårt att ta sig fram på egen hand sedan den senaste höftfrakturen. Frågan var ju också om hon ens mindes väninnans födelsedag. Minnet hade börjat svika henne den senaste tiden. Kanske inte så konstigt. Åldern började ta ut sin rätt.

En som med säkerhet kommer att dyka upp är Frida, hennes bästa väninna sedan åren på yrkesskolan. De hade funnit varandra direkt och vänskapen hade hållit i sig trots att de bott långt ifrån varandra i flera år. Nu hade Frida flyttat hem igen sedan hon blev änka för andra gången. Väninnorna träffades nu minst en gång i veckan. Gick på restaurang och åt lunch ibland. Såg någon intressant film på dagbion. Lyssnade på lunchkonsert på torget.  

Nu ringde det på dörren. Pling pling pliiiiing. Hon kastade en blick i hallspegeln på väg till ytterdörren. Jodå – de vita lockarna var på plats. Den blå sidenblusen ordentligt knuten med en fin rosett i halsen. På med lite läppglans. Så var hon redo.

7 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Du får fram stämningen.

Charlotte sa...

Bra stämning som KB säger. Sorg och glädje och en sammanfattning av livet. Fint.

B i r g i t t a sa...

Gillar också stämningen du fått fram. Hoppas hon får en fin dag :)

disco sa...

jättefint

Grå papegoja sa...

Fint porträtt.

Sara Malm sa...

Jättefin text! Vackert och sorgligt på samma gång!

Andersson Jesica sa...

Gott nytt år hälsning mina vänner ...
Idag delar jag mitt verkliga liv genombrott vittnesbörd om hur jag fick min ex tillbaka till älska mig ...
Jag vill att ni alla ska gå med mig för att tacka en fantastisk man. Gudar använder honom för att återställa mitt äktenskap hem från skilsmässa, för några veckor sedan kom min man som släpper mig för en annan kvinna tillbaka för att be om ursäkt för mig för försoning tillbaka till äktenskapet.
Till att börja med trodde jag aldrig att Dr.Oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com) kan hjälpa mig att vinna tillbaka min ex-kärlek tillbaka från en annan kvinna, jag provade, jag följde uppriktigt följde Dr.ODUDUWA kärlek stavinstruktioner och det överraskar mig att efter tre dagar av att ha kastat kärleksförtrycksförbättringen, den andra dagen efter
min man ringde mig på telefon, vi talar snyggt, han ber om ursäkt ber mig förlåtelse, han tycker så ledsen över allt han har gjort fel mot mig, min man älskar mig fortfarande lika mycket som jag älskar honom mer. just nu är vi helt tillbaka tillsammans i kärlek, jag är väldigt nöjd med mitt nya liv som familj ... allt mitt tack till dr.Oduduwa.
Jag lovar Oduduwa att dela detta bra arbete med världen, verkligen Love-Spell-arbetet till mitt bästa. Jag rekommenderar starkt vänligen kontakta honom för lösning på varje kärleksförhållandekris idag ...
- Kärlek stava inkantationsbön för att få tillbaka ex kärlekspartner,
- Stava bön för att stoppa skilsmässa
- Stava bön för att vinna tillbaka Förtroende till förhållande
- Stava böner för att stoppa mardrömmar eller dåliga drömmar på natten.
- Kärleksförtryck för att locka nya kärlekskvinnor / män
- Om du vill få ditt eget barn.
- Stave Talisman ring för makter, rikedom och berömmelse.
- Örtvård och läkning mot alla blodsjukdomar.
 Jag bekräftar detta själv, det magiska kärlekstämningen fungerar. Det fungerar för mig och det kommer säkert att fungera till ditt bästa.
(dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)