torsdag 7 mars 2013

Knäppgök

Den satt alldeles stilla och betraktade mig från sin högt uppsatta position. Rörde bara lite på huvudet då och då. Som för att lyssna efter något intressant ljud. Pipet från en näbbmus som kommunicerade med familjen under snön kanske. Borde vara lunchdags vid det här laget.
 
Det var något majestätiskt över den där den satt.  Omgiven av frostiga kvistar. Som inramad. Lite overkligt. Denna stora, vackra fågel här – alldeles vid vägen.
 
Hade det inte varit för att den rört lite på huvudet kunde man tro att det var en atrapp.

Jag gjorde kameran skjutklar. Öppnade försiktigt bildörren och klev ut på vägen. Den satt fortfarande kvar. Stativet låg hemma förstås. Motorhuven på bilen fick väl duga som stabilisator. Hade knappast något val. Tog stöd med armbågarna och siktade, zoomade.  
 
Klick. Huvudet på sned direkt. Den hörseln skulle man ha!

Kallt var det. Säkert minus 20. Handskarna låg inne i bilen. Vågade inte hämta dem av rädsla för att skrämma iväg fotoobjektet. Fingrarna började stelna till, men jag kunde ju inte släppa detta fantastiska tillfälle. 

Det blev säkert 50 bilder till slut innan jag gav mig. Fotoobjektet – en Lappuggla - satt fortfarande helt lugnt på sin kvist. Undrade säkert vad jag var en knäppgök som donade på där nere på vägen.


7 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Fin bild, fin text.

Grå papegoja sa...

Vilken skönhet!

Toffs sa...

Fin!

http://tittelina.blogspot.com sa...

Ja för fågeln var ju ingen knäppgök :-). Fint!

saqer sa...

Vackert!

Charlotte sa...

Vackert som sagt.

Anonym sa...

I would like to see that owl in person :)